Hi leuk dat je er weer bent! In mijn vorige blog introduceerde ik Snapchat. Nu wordt het echt spannend, ik ga namelijk in op de advertentiemogelijkheden. Super interessant, als je het mij vraagt …

Snapchat is in het bedrijfsleven nog niet zo populair als Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. De mogelijkheden om te adverteren op Snapchat zijn relatief nieuw en onbekend. Bovendien zijn de advertentiekosten aanzienlijk hoger, waardoor het met name interessant is voor wat grotere bedrijven. Desondanks biedt Snapchat wel interessante én originele advertentiemogelijkheden.

Er zijn vijf manieren van adverteren:
– Life story take over
– Discover Channels
– Sponsored Lenses
– Sponsored Geofilter
– Snap Ads

De kosten voor de Life story take over advertenties beginnen bij ruim 200.000 euro. Als je voor één dag een Discover Channel wilt kost dat je al minimaal 40.000 euro en de Sponsored Lenses zijn ook erg leuk maar dat kan je op een normale doordeweekse dag al gauw een dikke 300.000 euro kosten. Deze drie advertentie mogelijkheden zijn dus enorm prijzig en daarom voor de meeste (kleinere) bedrijven nog niet interessant.

Snap Ads
Snap Ads zijn advertentie video’s van maximaal 10 seconden. Een soort commercial dus. Snapchatgebruikers krijgen de video’s te zien als ze de verhalen van hun vrienden bekijken. Deze worden tussendoor afgespeeld. De video is makkelijk weg te klikken, wat meteen een nadeel is. Daarom mijn tip: kom meteen to-the-point! Je kunt bij het maken van een video voor drie doelen kiezen: bereik, klikken naar de website of een app-installatie. Qua doelgroep kun je segmenteren op bijvoorbeeld lifestyle, demografie, geografie en apparaten. Onder lifestyle vallen zo’n 60 interessecategorieën met onder andere muziek, sport en games. Deze categorieën zijn gebaseerd op het type content dat door de gebruiker op Snapchat wordt bekeken. Bij demografie heb je de keuze uit de leeftijdsgroepen 13-17, 18-20, 21-24 en 35+. De minimale kosten voor een Snap Ad zijn 840 euro. Per 1000 views betaal je ongeveer 17 euro. Dat is wel oké, toch?

Meten is weten is een bekend gezegde van marketeers. De meeste sociale platformen bieden marketeers een pixelcode waarmee ze het (browse)gedrag van hun gebruikers kunnen volgen. Onmisbaar om de effectiviteit van social media campagnes te kunnen meten. Snapchat lijkt er nu ook eindelijk van overtuigd te zijn. Snapchat introduceert de Snap Pixel. Via Snapchat’s campagnemanager kun je een pixelcode aanmaken die gekoppeld is aan je (e-commerce)website. De pixelcode werkt op dit moment alleen met de verticale video advertentie op Snapchat.

Sponsored Geofilter?
Gebruikers van Snapchat kunnen een geofilter aan hun foto toevoegen. Bedrijven maken zo’n filter om het bedrijf of een gebeurtenis in het bedrijf, bijvoorbeeld een nieuw product, te promoten. Als je als bedrijf zo’n filter gaat maken kan je ervoor kiezen waar Snapchatters de filter kunnen toepassen. Zo kon deze Burgerking filter alleen in de Burgerking gebruikt worden en niet op een andere plek zoals thuis bij je op de bank. Een ander voorbeeld is een verjaardagsfilter, welke je al voor 7 euro maakt. Een succesvoorbeeld is de Burgerking filter die je hiernaast ziet staan. Een kwart van alle Snapchatters besloot om de filter te gebruiken en hun foto met vrienden te delen. Het gevolg? De filter werd 71 miljoen keer bekeken. Dat aantal is ongekend hoog, en zeker niet snel te bereiken met bijvoorbeeld een advertentie op Facebook. De kosten van een geofilter zijn variabel en van veel factoren afhankelijk, bijvoorbeeld de dag waarop je de filter plaatst.

Mijn conclusie?
Ondanks dat adverteren op Snapchat nog vrij nieuw is in Nederland, zie ik zeker mogelijkheden, met name om de jongere doelgroep te bereiken. Doen dus! Als je de wat oudere doelgroep wilt bereiken is het effectiever als je op bijvoorbeeld Facebook gaat adverteren. Bij Snapchat kan je nog niet heel goed de doelgroep selecteren en bij Facebook wel, daar gaan ze er veel dieper op in wat een voordeel kan zijn. En Facebook heeft ook meer remarketing mogelijkheden. Meer weten over mijn onderzoek? Neem dan gerust contact met me op. Ik ben te bereiken via 085 – 876 94 35 of je kan een mailtje sturen naar: demi.renders@apostle.nl