Vivent is een vooruitstrevende zorginstelling in ’s-Hertogenbosch en omstreken. Het bedrijf heeft, samen met veel andere zorginstellingen, een veelbewogen tijd achter de rug. Het gebrek aan personeel en het ziekteverzuim is een groot probleem gebleken in deze branche, maar desondanks heeft het Vivent laten zien welk hout het is gesneden: zorgexperts die elke dag weer optimale zorg bieden aan hun cliënten.

Vivent is een ambassadeur van de Social shift theorie van het eerste uur. De inzet van social media heeft het voor Vivent mogelijk gemaakt om de betrokkenheid van de medewerkers te vergroten en nieuwe medewerkers te werven. We will tell you all about it!

Privacy

Privacy rondom social media is een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt vandaag de dag. Begrijpelijk dat de medewerkers van Vivent er hun vraagtekens bij hebben. Hoe breng je de mensen waarmee je werkt in beeld? Daar is iets op bedacht. Berichten met beeld van een mooie gedekte tafel bij een kookactiviteit, handen die verzorgd worden of voeten die dansen tijdens een muzikaal evenement, dragen evengoed de boodschap van de medewerker uit zonder dat er iemand herkenbaar in beeld gebracht wordt.

Het allermooiste is dat we met Social shift de medewerkers écht hebben kunnen activeren en we dit enthousiasme ook bij de medewerkers terug is te zien.
– Tanja van Oosten, Vivent 2016

 

De experts aan het woord

Tanja Van Oosten is medewerker arbeidsmarktcommunicatie bij Vivent. Zij zegt over de vooruitgang van de afgelopen maanden: ‘Wij doen vooral aan community building. Een redacteur ter ondersteuning van onze medewerkers heeft ervoor gezorgd dat ons bereik aanzienlijk vergroot is. Je kunt als afdeling communicatie wel allerlei campagnes bedenken, maar het draait om de authentieke verhalen van de mensen zelf. Zij vertellen in hun social media netwerken over hun eigen werk met de hashtag vivent (#vivent) erin.’

Tanja heeft het enthousiasme voor social media onder de medewerkers van Vivent zien groeien. ‘Op dit moment is er een basis gecreëerd,’ zegt ze.

‘We zijn van plan om die in de toekomst uit te bouwen.’

Het belangrijkste is dat medewerkers de experts zijn in hun vak en dat laten zien. Niet alleen voor Vivent, maar ook voor hun personal branding.

Het Social shift traject

Het begon allemaal op 23 juni 2016 met de kick-off van het Social shift traject. Social shift is de filosofie van Apostle om medewerkers te motiveren en activeren om merkambassadeur te worden. We leren de medewerkers hoe ze zich goed online kunnen profileren, betrekken ze in de communicatie en trainen ze tot zelfstandige merkambassadeurs. Dat is natuurlijk een win-win situatie. De netwerken van de individuele medewerkers zijn vele maten groter dan de corporate pagina’s, waardoor een groter bereik wordt gegenereerd. En daarbij brengen we Personal Branding van de medewerker naar een hoger niveau.”

Verhalen uit de praktijk hebben voor Vivent een belangrijke plek in hun communicatie. In 2016 is de Social shift uitgebouwd tot een team van 37 medewerkers actief op Facebook, Twitter en LinkedIn die mooie verhalen over hun werk bij Vivent posten op hun eigen social media kanaal en corporate kanalen.

Om cijfers te noemen: in de eerste maand werd een totaal bereik behaald van 8.274 door de deelnemers die –nog – niet zo veel kennis hadden van social media. Maar 4 maanden later was dit bereik gestegen tot maar liefst 104.690.

Verhalen uit de praktijk hebben een belangrijke plaats in onze communicatie.
– Vivent 2016

Deze transformatie van medewerker tot een echte merkambassadeur is zeker een proces, maar het resultaat mag er wezen! Een paar voorbeelden: een casemanager die te bescheiden was om over zijn expertise te communiceren, wordt sinds hij hierover is gaan communiceren op LinkedIn bijvoorbeeld ook op symposia herkend als de influencer op LinkedIn met betrekking tot zijn expertise! Zo strekt het effect van de Social shift voorbij de grenzen van de online wereld.

Het allermooiste is dat we met Social shift de medewerkers écht hebben kunnen activeren en we dit enthousiasme ook bij de medewerkers terug is te zien. Een vaste medewerker ondersteunt – zoals ze zichzelf noemen – de ‘Social shifters’ en de betrokkenheid van de medewerkers ligt ontzettend hoog.

Nu is het bereik vertwintigvoudigd en nog veel belangrijker, het ziekteverzuim ligt stukken lager dan het branche gemiddelde. Daar word je pas enthousiast van!

Wil je weten hoeveel tijd dit jou kost en wat het oplevert voor jouw organisatie? Download hier de whitepaper met de informatie over ROI.


Wat bieden we aan?
Onze ervaring

Cases

Blog

Social wall

Hoe doen wij dat?
Onze duurzame aanpak

Social shift

Social media services

Wie zijn wij?
Onze social media kanalen

Neem contact met ons op!
Apostle HQ

Raadhuislaan 2A
5341 GM Oss
info@apostle.nl
085-8769435

Whatsappje sturen? Klik hier!

© 2018 Apostle B.V. KvK-nummer: 57449104 Btw-nummer: NL852584362B01