Jaren geleden heb ik een blauwe maandag in de bouw gewerkt. Met knikkende knieën en twee linkerhanden blufte ik me door de sollicitatierondes heen. Zonder te weten of ik een schroef linksom of rechtsom in het hout moest draaien, werd ik aangenomen als manusje van alles op de werf.

Ik ontmoette de werfchef en kon direct beginnen. Gelukkig kreeg ik alle tijd en ruimte om te leren van mijn leermeester. Met een sjekkie in zijn mond paradeerde hij over de werkplaats en gaf hij mij al moppentappend opdrachten mee. Door mijn tijd met Gerrit groeide ik uit tot een waardige werfmedewerker die zo nu en dan mee mocht op een klus. Na verloop van tijd waren zelfs mijn twee linkerhanden verdwenen. In deze periode heb ik enorm veel geleerd over de charme van de bouw en over mijzelf. Het is daarom erg interessant dat ik mijn huidige werkzaamheden als social activatie coach kan combineren met mijn opgedane ervaring uit die tijd. Hierdoor help ik dagelijks bouworganisaties met de zoektocht naar de juiste vaklui.

Waar is dat personeel?
Iedereen merkt het. Het werk in de bouw stapelt zich klus-voor-klus op, waardoor de strijd om kundig bouwpersoneel is losgebarsten. Van 2018 tot 2022 heeft de gehele bouwsector 55.000 extra vaklieden nodig om aan de vraag te kunnen voldoen. Er ligt dus een grote uitdaging in het verschiet. Alle bouworganisaties komen een aantal jonge Kevin’s tekort. In deze tijd hebben de bouwgiganten een Kevin van nu nodig. Want ik weet hoe we dit probleem kunnen oplossen.

Het klinkt misschien wat cliché, maar bouwen aan social media is de oplossing. De inzet van online marketing is voor iedere branche van groot belang in het hedendaagse digitale tijdperk. En zeker in de bouw, want hoe onderscheidt een organisatie zich van de buurman op de hoek? In prijs of loon? Dat is passé. Daar trapt de kritische consument en potentiële medewerker van deze tijd niet meer in.


“Hoe zorgt jouw onderneming nou voor onderscheidend vermogen?”

Nu denk je waarschijnlijk: ‘maar dat doen wij toch al lang’. En daar slaan we de spijker op zijn kop. Je vertelt over de bouwbranche, over een afgerond project en de kerstborrel. Maar waar blijven die persoonlijke verhalen? De verhalen van je medewerkers. Als ik terugdenk aan mijn tijd in de bouw zijn er genoeg waardevolle momenten geweest die gedeeld konden worden met de buitenwereld. Dit soort momenten onderscheiden je organisatie van anderen en zijn zeer waardevol. Deze verhalen willen potentiële medewerkers graag horen, want als ze bij jou komen werken, zijn zij één van deze verhalen. Veel van mijn werktijd wordt ingevuld met het ophalen van verhalen bij medewerkers. Daarom weet ik dat er binnen iedere organisatie veel moois wordt gedaan. Waarom zou je daar niet over vertellen?

Wist je dat volgens Facebook ruim 1.4 miljoen Nederlanders geïnteresseerd zijn in de bouw?

Wil je meer weten over de inzet van social media binnen jouw bedrijf of wil je gewoon een keer sparren over social media Laat het me weten via: kevin@apostle.nl of lees meer over social recruitment. 

P.s. Social recruitment werkt het best als de aanpak bestaat uit een combinatie van authentieke content en doelgroepsgerichte campagnes. Mijn collega Marijn van Puijenbroek komt binnenkort met een blog over wervingscampagnes op social media, mis deze vooral niet.

Wil je weten hoeveel tijd dit jou kost en wat het oplevert voor jouw organisatie? Download hier de whitepaper met de informatie over ROI.


Kevin Strik
Geschreven door : Kevin Strik
Traint, coacht en activeert je medewerkers om van hen echte merkambassadeurs te maken. Social Activatie Coach | kevin.strik@apostle.nl

Contact
Raadhuislaan 2A
5341 GM Oss
info@apostle.nl
085 - 8769435

© 2018 Apostle B.V. KvK-nummer: 57449104 Btw-nummer: NL852584362B01

Terms and Conditions