Je zit als social marketeer achter je hippe MacBook en denkt: ‘Welke katten-meme zal ik nu weer eens op die studenten afschieten?’
Ik wil het met je hebben over jouw contenstrategie! Je kunt namelijk niet zonder een plan waarin je bepaalt hoe jij jouw boodschap als bedrijf toespitst op de groep mensen die je wilt bereiken. Voor je contentstrategie geldt daarbij een gouden regel: niets is toeval.

Bepaal je doel. Je wilt je product of dienst aan de man brengen, je wilt inschrijvingen voor je evenement of nieuwsbrief, of informatie verstrekken.
Bedenk je ook tegen wie je eigenlijk praat. Je kan natuurlijk niet altijd de spijker op zijn kop slaan. Maar probeer je in ieder geval in te leven in de belevingswereld van je doelgroep.
Stel je voor: je bent student, het is zondagochtend, je zit met je brakke hoofd op de bank door je newsfeed te scrollen. Dan zie je een post van een bedrijf voorbijkomen. Wat wil je zien en wanneer ben je bereid om op de like knop te drukken? Dat is waar de social marketeer zich onder andere mee bezig houdt: in de hoofden van de doelgroep (in dit geval studenten) kruipen.

Alles voor die likes!

Een restaurant plaatst bijvoorbeeld ‘We zijn weer open van 10 tot 6.’ Dat is veel te algemeen. Dat ga je niet liken. Een foto van een heerlijke cappuccino met een eenhoorn-latte-art, dat wil je zien en liken.
En leuk, al die memes op de Facebook van een studentenuitzendbureau, maar het moet nog wel ergens op slaan. ‘Stufi op? Tijd om deze site te bezoeken!’ is geen verkeerde boodschap.
Lok reacties uit met je berichten. Laat je volgers elkaar taggen. Open deuren zijn soms juist goed met posts als ze maar binnen de belevingswereld passen.
Af en toe juist de clichés opzoeken, daar gaat niemand dood van.

Je profilering

Hoe profileer jij jezelf? Ben jij de grappenmaker, de expert of de goeroe op een bepaald gebied? Aan de hand daarvan bepaal je onder andere de toon van je berichten. Deze strategie sluit je aan bij de kernwaarden van jou of je bedrijf, die zijn ook van invloed op de inhoud van je content.

Vaste prik

Contentpijlers kun je zien als de ‘vaste prik’ in je contentstrategie. Elke maandag een recept, bijvoorbeeld. Elke dinsdag een motiverende spreuk. Zorg dat er herkenbaarheid ontstaat. Maak dit voor jezelf behapbaar en kies een aantal onderwerpen. Je kan het natuurlijk niet overal over hebben. Zo krijg je continuïteit in je berichten. Je volgers vinden het fijn om te weten wat ze kunnen verwachten.

De berichtenstijl

Wat voor soort berichten stuur je? Schrijf je lange of korte berichten? Wil je afbeeldingen of filmpjes delen? Voor veel berichten geldt dat ze meer opvallen als er een afbeelding bij zit. Dat springt meer in het oog.
Het is wel afhankelijk van het netwerk waarmee je werkt. Op Facebook vind je meer privé en visuele berichten, terwijl je op LinkedIn meer professionele en informatieve berichten vindt. Dit sluit niet uit dat ‘een geintje’ niet gemaakt kan worden op LinkedIn.
Houd wel altijd het zakelijke aspect in je achterhoofd, namelijk wat je wilt uitdragen. De geadviseerde frequentie van de berichten is afhankelijk van het netwerk. Zo is het op Snapchat en Instagram heel normaal om meer dan twee foto’s per dag te delen, terwijl dat op Facebook twee keer per week is. Ook geldt op ieder netwerk, gebruik je gezonde verstand en verkies kwaliteit boven kwantiteit.