Hoi lezer! Ik ben Demi, en ik werk bij de marketing afdeling van Apostle. Ik doe een onderzoek naar de advertentiemogelijkheden van Snapchat. Zelf ben ik een behoorlijke Snapchatfreak, dus over een onderzoeksonderwerp hoefde ik niet lang na te denken. Mijn resultaten deel ik graag met jullie in een tweedelige blog. Lees je mee?

Wat is Snapchat?
Laten we bij het begin beginnen. Snapchat bestaat alweer sinds 2011. Het is een app waarmee je foto’s, video’s en chatberichten kunt versturen. Een bijzonder kenmerk van Snapchat is dat elke foto of video na maximaal tien seconden verdwijnt, en ook nergens meer te vinden is. Sinds kort heb je wel de nieuwe functie dat de foto geen tijdslimiet kan hebben en video’s kunnen voortaan ook langer dan tien seconden duren. De mensen naar wie je de beelden stuurt, kies je zelf uit. Je hebt dus altijd de controle over je eigen contacten. Wist je dat het gebruik van Snapchat met 77 procent is gegroeid het afgelopen jaar? Snapchat heeft maar liefst 960.000 dagelijkse gebruikers in Nederland. Dat is enorm! Waarvan 67 procent jongeren zijn tussen de 15 en 19 jaar.

Whats new?
Alweer een app, zullen vele denken. Toch heeft Snapchat een aantal unieke functies. Het leukste aan Snapchat is, als je het mij vraagt, de filterfunctie. Als je na het maken van een foto of video naar links swiped, kom je verschillende kleurenfilters tegen. Je kunt ook de actuele tijd, temperatuur, plaatsnaam, eigen tekst en/of snelheid toevoegen (maar: rijd voorzichtig!). Toe aan een uiterlijke transformatie? Kies dan voor één van de gekke gezicht filters. De filters wisselen dagelijks en werkelijk alles is mogelijk, van prinses tot hamburger. Eat your heart out!

                            

Je hebt ook de functie “mijn verhaal”. Je kiest niet zelf de ontvangers van je foto of video, maar plaatst deze op je eigen tijdlijn. Al jouw volgers kunnen het beeld 24 uur lang bekijken en/of beluisteren. Wel goed nadenken over wat je erop plaatst dus!

Ook chatten is mogelijk. Als je iemand een berichtje stuurt en de ontvanger heeft het gelezen, dan verdwijnt je bericht. Soms bewaar je informatie liever iets langer. In dat geval kun je de tekst enkele seconden inhouden, zodat deze wordt opgeslagen.

Concurrentie?
Snapchat heeft de laatste tijd best wel veel concurrentie. Dat komt omdat Instagram, Facebook en Whatsapp de “mijn verhaal” functie hebben overgenomen. Daar kun je voortaan ook foto’s/video’s in je verhaal plaatsen net als hoe Snapchat dat heeft. Snapchat blijft uniek met bijvoorbeeld de leuke filters die je kan toevoegen aan je gezicht. Verder kan je bij Snapchat ook plaatsnamen toevoegen. Op bijvoorbeeld Instagram kan dat ook maar dan kan je alleen simpel de locatie toevoegen en heb je niet een leuke filter van de plaatsnaam. Hier zie je het verschil tussen de locatie filter van Instagram en Snapchat. Zo zie je dat een plaatsnaam filter op Snapchat er leuker uit ziet.

Creëer je lookalike
Een van de nieuwste Snapchatfuncties is de Bitmoij. Je maakt je eigen cartoonfiguur, compleet naar eigen wens qua kleding en uiterlijke kenmerken. Ook kan je op Snapchat voortaan zien waar jouw contacten zich bevinden. Wil je liever in anonimiteit leven? Je kunt je locatievoorzieningen ook uitschakelen.

Snapchat biedt veel unieke mogelijkheden zoals je ziet en is razend populair. Wat biedt dit voor mogelijkheden voor bedrijven? Hierover schrijf ik in mijn volgende blog!