Hieronder schotelen we je enkele tips voor die je helpen met het structureren van je sociale kanalen!

Altijd issues
We hebben het eerder al over contentplanning gehad. Het is een goed idee om in je social media in te spelen op de actualiteiten. Wat dacht je van een issuekalender? Zo kun je van tevoren al aanvinken welke dagen voor jouw bedrijf interessant zijn. Je hebt vast nog nooit gehoord van Internationale Bellenblaasdag (6 mei), maar misschien maak je er wel een heel creatieve Facebook-post mee!
Software als Redact maakt het mogelijk om berichten in te plannen. Op die manier kun je aan het begin van de week je berichten inplannen voor verschillende social media platforms en je medewerkers. De rest van de week heb je er geen omkijken meer naar.

Pak je moment
Prik een vast moment voor je social media. Tussen het koffiezetten voor je collega’s en het uitzoeken van je geschikte aan-het-werklijkst op Spotify door. Gewoon een uurtje social media per week.
De frequentie van de berichten hangt af van het platform waar je op post. Dat zijn twee tot drie berichten per week op Facebook, Twitter en LinkedIn. Op andere platforms als Instagram en Snapchat kun je zelfs nog meer berichten per week plaatsen.

Contentpijlers
We hebben het ook al eens eerder gehad over contentpijlers, de ‘vaste prik’ waarmee je herkenning en continuïteit ontwikkelt.
Op maandag deel je bijvoorbeeld een tip, op woensdag geef je een kijkje in de keuken en op zondag post je een project waar je erg trots op bent. Er zijn zo allerlei leuke manieren om jouw bedrijf van verschillende kanten onder de aandacht te brengen. Aan de hand van de statistieken zie je welke content goed werkt op welk tijdstip. Het hangt van je doelgroep af, maar rond een uurtje of zes ’s avonds zijn mensen vaak geneigd om de updates te checken.

Jouw stijl
Zorg voor een herkenbare stijl en schrijf met een toon die bij jouw bedrijf past. Social media nodigen uit om op een laagdrempelige manier te converseren met je netwerk. Bij social media inzetten voor je bedrijf, gaat het erom dat je je volgers het gevoel geeft betrokken te zijn, en dan denk je al snel aan een informele toon. Maar zoek daarin wel naar jouw stijl. Je zult merken dat je ook met bovengenoemde tips een idee krijgt welke richting je op wilt en wat wel en niet goed werkt. Net als voor zoveel dingen geldt hier: oefening baart kunst. Veel plezier ermee!