Wat plaats je voor wie op je social media (en meer tips)?

Sociale media zijn al lang geen simpel tijdverdrijf meer, maar een serieus middel om te netwerken en jezelf te profileren. Omdat het zo’n grote rol speelt in ons leven, zijn er wat algemene onderwerpen waar je je ondertussen wel van bewust mag zijn. Hoe je je netwerk ordent of je privacy instelt, bijvoorbeeld.

De kwestie profielfoto
De profielfoto op Facebook is er in talrijke categorieën. Zo heb je de rijkelijk gefilterde selfie, de hipster ‘ik-met-mijn-koffiemok-in-mijn-hand’ foto, de ‘kijk-hoe-vaak-ik-op-vakantie-ga’ foto, de ‘ik-zing-in-een-band-dus-er-zit-permanent-een-microfoon-aan-mijn-hoofd-geplakt’-foto, de ‘ik-ben-mijn-huisdier’-foto, en ga zo maar door. Allemaal interessant op zijn eigen manier. De profielfoto is, laten we eerlijk zijn, het beeld waarvan jij wilt dat mensen van je hebben.
Zonder profielfoto kom je dus al snel onzorgvuldig of als een spammer over. Ga je voor veilig? Dan zit je altijd goed met een pasfoto-achtige setting: een portret met neutrale achtergrond. Draag kleding die je ook naar je werk aan zou doen. Met zo’n foto is het voor je nieuwe connecties het meest duidelijk wie je bent.
Wil je nou toch per se met je cavia of je kunstzinnige mok op de foto? Zulk soort details kunnen ook iets vertellen over jou als persoon. Gewoon doen, als je daar behoefte aan hebt.

Privé of openbaar?
Je wilt dat mensen je benaderen, maar hoe doe je dat? Stel je zakelijke e-mailadres beschikbaar of verwijs naar je website. Via Facebook Messenger kun je ook prima in contact komen met anderen. Houd wel regelmatig ‘Berichtverzoeken’ in de gaten als je je instellingen zo hebt staan dat niet iedereen je berichten kan sturen.
Vermeld ook andere sociale kanalen waar je actief op bent. Let wel goed op dat alles openbaar is. En in principe staat alles wat je op internet zet permanent op internet.

Tijd om je vrienden ‘in te lijsten’
Je kan zelf bepalen wie je persoonlijke en wie je zakelijke content ziet. Dat doe je door lijsten aan te maken met kennissen, collega’s, vrienden of familie. Dat regel je bij ‘Vriendenlijsten’ op Facebook. Klik op ‘Lijst maken’, geef hem een naam (bijvoorbeeld ‘Collega’s’) en kies de connecties die je in de lijst wilt. Als je een nieuw bericht plaatst, kan je bij de knop ‘Wie mag dit zien?’ de lijstjes aanklikken met de personen waarvoor de content bedoeld is. Zo heb je in de hand welke content je met wie deelt. Een deel van je connecties zal meer geïnteresseerd zijn in zakelijke onderwerpen, een ander deel zal het waarderen dat je ‘met vriendega’s lekker aan het lunchen bent’.

Je bent wat je post
In de tijd dat Facebook nog voor de lol was, kon je wat luchtiger omgaan met je content. Gezelligheid uit de eighties-disco of je cappuccino met eenhoorn-latte art gefotografeerd uit twaalf verschillende hoeken, kon je toen klakkeloos op je tijdlijn smijten. Nu Facebook uitgegroeid is tot een netwerkmiddel, weet iedereen dat werkgevers je profiel doorlichten als je het niet hebt afgeschermd. Wees zorgvuldig met wat je plaatst en wat je naar wie verstuurt. Denk eraan: in Social Media-land ben je wat je post.
En het gebeurt nog steeds, je denkt dat je een privé bericht naar iemand hebt verstuurd, maar je deelt het per ongeluk met al je connecties. Controleer altijd goed of het daadwerkelijk een privé bericht is, want dat bespaart je ongemakkelijke situaties. Niet iedereen in je netwerk hoeft op de hoogte gesteld te worden van bijvoorbeeld het wel en wee van je cavia (ook al is hij nog zo inspirerend).

Up to date
De sociale netwerken maken het je makkelijk om berichten door te schakelen naar andere platforms. Een bericht op Twitter is toch echt anders dan een bericht op Facebook of LinkedIn. Plaats een bericht dan ook niet zomaar door op een ander netwerk, maar bepaal dit per platform. Bij Spotify kun je makkelijk je automatische updates uitschakelen bijvoorbeeld (bij ‘Voorkeuren’). We hoeven niet de hele tijd bedolven te worden onder jouw uitmuntende muzieksmaak.
Per platform verschilt de frequentie van het plaatsen van berichten, maar zorg dat het boeiend blijft. Je hoeft niet tè up to date zijn. Ook voor social media geldt: kwaliteit boven kwantiteit.