Dagelijks kom ik in contact met nieuwe mensen via LinkedIn. Ook na een eerste kennismaking is het bijna standaard procedure om de persoon op te zoeken en uit te nodigen voor een connectie. Zo vergroot ik mijn netwerk in rap tempo.

Ik merk dat een groot netwerk voor mij erg goed werkt, als je maar weet hoe je het in moet zetten. In de achttien jaar dat ik ondernemer ben, geloof ik sterk in het principe ‘een goede deler kan vermenigvuldigen’. Daarbij hoort bijvoorbeeld het regelmatig delen van succesjes van anderen of jezelf. Ook als ik mensen kan helpen door ze aan elkaar te koppelen, doe ik dat. Want:  Het gaat niet om wat je kent, maar wie je kent!

Fouten
Net als bij andere dingen is het bij online netwerken een kwestie van vallen en opstaan. Natuurlijk heb ook ik wel eens de fout gemaakt om zomaar berichten te sturen naar mensen die ik niet kende. Of heb ik wel eens verkooppraatjes verspreid in groepen, ook zoiets waar niemand op zit te wachten. Op die manier bereik je juist het tegenovergestelde van wat je wilt: een directe doorverwijzing naar de prullenbak.

Nieuwe aanpak met LinkedIn
Tegenwoordig bereik ik veel nieuwe klanten met LinkedIn. Niet door alleen acquisitie te doen, maar ook door berichten te delen, berichten te liken of reacties te plaatsen. Omdat ik een groot netwerk heb, gebruik ik de LinkedIn Sales Navigator om mijn vaste klanten en leads te volgen. Ik zie daarmee geen connecties van mijn gewone LinkedIn account. Op deze manier houd ik overzicht op mijn klanten en leads. De timeline in de Sales Navigator is goed te volgen en eenvoudig te managen. Als een van mijn klanten of leads iets post, kan ik daarop reageren. Heel handig om op de hoogte te blijven van gebeurtenissen van mijn huidige relaties.

Handigheidjes in Sales Navigator
De knop ‘Save as Lead’ is voor mij erg handig. Daarmee kan ik de interessante mensen volgen waarmee ik in contact wil komen. Als ik het contact save, komen de berichten van deze persoon in mijn timeline terecht.
Dan kan ik hem of haar een InMail sturen. InMail is een betaalde functie van LinkedIn waarmee je iedereen met een LinkedIn profiel kan mailen. Het is een erg directe vorm van acquisitie die goed werkt ondanks het (soms) lage scoringspercentage.
Met de Leadbuilder kan ik iedereen met een LinkedIn account opzoeken per bedrijf, regio, niveau en functie. Mijn strategie daarin is dat ik alleen directeuren en C-level niveau volg in de markten waar ik mij in begeef. Zo is LinkedIn voor mij meer dan alleen een kaartenbak.

Binnenkort volgt nog een blog over dit onderwerp.
Vragen? Mail me op koen@apostle.nl of bel 0624111692

Wil je weten hoeveel tijd dit jou kost en wat het oplevert voor jouw organisatie? Download hier de whitepaper met de informatie over ROI.


koen
Geschreven door : koen
Een ondernemer in hart en nieren. Volgt het levensmotto: een goede deler kan vermenigvuldigen. Founder | koen@apostle.nl
Wat bieden we aan?
Onze ervaring

Cases

Blog

Social wall

Hoe doen wij dat?
Onze duurzame aanpak

Social shift

Social media services

Wie zijn wij?
Onze social media kanalen

Neem contact met ons op!

Raadhuislaan 2A
5341 GM Oss
info@apostle.nl
085-8769435

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor de Apostle nieuwsbrief!

© 2018 Apostle B.V. KvK-nummer: 57449104 Btw-nummer: NL852584362B01