Case IBN: Van Social Learner naar Social Master

IBN (Integrale Bedrijven Noordoost-Brabant) staat voor marktgericht ondernemen met een passie voor mens en maatschappij. De missie is mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen bieden door het optimaal benutten van hun talenten. Toch weet niet iedereen waar IBN nou precies voor staat. En dat is dan ook één van de redenen waarom IBN voor Apostle kiest: IBN zet social media graag in om meer bekendheid te krijgen omtrent hun diversiteit aan services en werkzaamheden.

Redactie op locatie
Drie jaar geleden reageerde IBN op een nieuwsbrief van Apostle: IBN wilde graag om tafel. Dat gebeurde. De visie van Apostle werd uitgelegd aan de hand van de Social Shift Theorie, waarbij het investeren in medewerkers centraal staat. Het paste meteen: Apostle mocht aan de slag voor IBN!
‘Toen we bij IBN begonnen, werkten zij, buiten webcare, nog helemaal niet met social media. Ze hadden bijvoorbeeld geen Twitteraccount. We zijn begonnen met een klein groepje van acht medewerkers en hebben onze software en workshops aangeboden. Dat verliep allemaal erg goed, tot de medewerker die de kar trok ziek werd. Vervolgens kwamen we met een nieuw idee: het zou voor eenieder fijn zijn wanneer er een redacteur op locatie zou komen werken. Wanneer je meer kennis in je bedrijf wilt hebben, is een redacteur op locatie een uitstekende manier’, vertelt Koen Jordaans, directeur van Apostle.

Van acht naar achtendertig actieve social media accounts
De hoofdtaak voor onze redacteur op locatie is om de zichtbaarheid van IBN een boost te geven. ‘En dat is al aardig gelukt. Sinds we begonnen zijn, zien we dat we alleen maar groeien op social media!’, vertelt Marieke Geurts van Kessel, redacteur op locatie bij IBN. ‘Als redacteur op locatie begeleid ik personeel in het gebruik van social media. We hebben IBN geadviseerd om blogs te schijven, omdat ze op deze manier steeds bij het publiek in beeld blijven. Deze blogs worden verspreid met een persoonlijk bericht erbij . Inmiddels kunnen we constateren dat de blogs regelmatig worden gelezen en dat er continue nieuwe bezoekers bereikt worden. We merken ook dat medewerkers enthousiast worden nu ze ook mee doen op social media’, vertelt Marieke verder.

Anders denken, anders doen
Marieke organiseert met enige regelmaat een Social Lunch om alle deelnemende medewerkers te bedanken en blijvend te betrekken in de nieuwste ontwikkelingen in het social media landschap. ‘De ambassadeurs waren in het begin wat huiverig over het gebruik van social media, maar zien er nu zeker meerwaarde van in’, vertelt Marieke. Door het gebruik van social media bereikt IBN een steeds groter publiek met hun boodschap en missie: de talenten van mensen benutten en hen helpen naar volwaardig werk.
‘Het mooie aan dit verhaal is dat we van helemaal niets naar achtendertig actieve accounts op social media zijn gegaan. Hieruit blijkt dat het belangrijk is om in social media te investeren. Medewerkers gaan er anders door denken en onderhouden hun contacten met andere mensen beter. Het is mooi om te zien dat het gedrag van medewerkers verandert’, aldus Koen.

Van social learner naar social master
Bij IBN zien we dat er een mooi leerproces plaatsvindt: ‘We hebben de medewerkers echt kunnen activeren. Ze hebben zelf geen tijd om social media posts te maken en daarom doen wij dat voor ze. Vervolgens krijgen ze respons op hun posts. Dat vinden ze leuk en ze willen er dan ook graag zelf op reageren. Zo worden de medewerkers zelf actief op social media en groeien ze van social learner naar social master’, vertelt Koen.

Return on investment
Aantal medewerkers actief op social media: 35
Organisch bereik via persoonlijke Linkedin accounts: 21.000 personen
Totaal bereik per maand: 160.000 personen

Lees ook het artikel ‘Social Shift: van Theorie naar Model‘.