De zorgwereld staat voor een mooie uitdaging. Enerzijds groeit de vraag naar zorg door continue vergrijzing en welvaartsziekten. Anderzijds proberen regering, gemeente en zorgverzekeraars de kosten zoveel mogelijk te drukken. Ondertussen worden cliënten en mantelzorgers mondiger en stellen hogere eisen aan de kwaliteit van zorg. Mensen verwachten meer zorg, goede zorg en dicht bij huis. (bron: Rabobank cijfers & trends 2016/2017) Dit spanningsveld vraagt om vernieuwing van huidige businessmodellen en werkmethoden.

Uitdagingen

Als we kijken naar de trends en bedreigingen in de zorg markt, dan zien we onder andere de volgende uitdagingen:

  • Kostenreductie wordt binnen de groeiende marktwerking nog belangrijker, terwijl kwaliteitseisen stijgen. Hoe kun je als zorgorganisatie slimmer werken, onnodige overhead in communicatie vermijden en tegelijkertijd zorgen voor good governance?
  • Steeds meer zorgtaken komen bij de 1e lijn of mantelzorgers te liggen. Ook wordt preventie belangrijker. Maar hoe zorg je ervoor dat je daar als zorgorganisatie naadloos op aansluit en daarin faciliteert?
  • Het is lastig om goede nieuwe medewerkers te vinden en goede medewerkers te behouden. Hoe zorg je ervoor dat je zorgorganisatie een aantrekkelijke werkgever is, waar medewerkers met trots gaan of blijven werken?
  • Nieuwe financieringsmogelijkheden – zoals crowdfunding – zijn in opkomst. Maar hoe zorg je ervoor dat je hiervan effectief gebruik kan gaan maken?

Het is verrassend om te zien dat de inzet van social media enorme kansen biedt bij het aangaan van deze uitdagingen. Slimme communicatie, korte communicatielijnen, nieuwe doelgroepen, een goed imago en een groot netwerk. Dat zijn de aandachtspunten voor de toekomst. En daar kan social media bij helpen.

Social als nieuw zorgconcept!

Wat als een wijkverpleegster op Facebook tips kan geven aan mantelzorgers over hoe om te gaan met dementie? Of een verzorgende-IG in een video kan uitleggen hoe een aantrekhulp voor sokken werkt? Social media bieden mogelijkheden. Zowel voor de zichtbaarheid van je bedrijf, als in creatieve oplossingen om zorg, kostenefficiënt, toegankelijk en persoonlijk te maken.

Claim #1 Met social media worden communicatielijnen korter van en naar cliënten, maar ook tussen zorgprofessionals onderling

Een voorbeeld.
In de thuiszorg is verbondenheid met de wijk erg belangrijk. Als zorgorganisatie wil je dat potentiële cliënten meteen aan je denken als ze aan zorg toe zijn. Als cliënt of mantelzorger wil je graag weten bij wie je voor welke zorg moet zijn en wat er nog allemaal wèl kan in de directe omgeving. Denk aan activiteiten, informatiebijeenkomsten of lotgenotencontact.

Vivent Thuiszorg en Apostle zagen samen mogelijkheden in de eerdergenoemde uitdagingen. Gezamenlijk hebben wij ingezet op het gebruik van social media als nieuw zorgconcept. Communicatielijnen werden ingekort en medewerkers werden gecoacht om effectief en efficiënt om te gaan met social media en daarbij gebruik te maken van hun onlinenetwerk. Dit leidde er onder andere toe dat verschillende teams een Facebookpagina bij zijn gaan houden. In het begin was dat even wennen, want niet iedereen is even handig met social media. Maar na enkele maanden begeleiding door een Social media redacteur worden de pagina’s goed bezocht, zijn de medewerkers steeds enthousiaster en is er optimale samenwerking met cliënten en mantelzorgers. Wat we ook zien is dat medewerkers van verschillende teams van elkaar leren, waardoor er directe kennisverbreding en kruisbestuiving plaatsvindt, en onnodige overheadkosten voorkomen worden. Door te kiezen voor een duurzame investering in het gebruik van social media is Vivent Thuiszorg in staat nog betere en persoonlijkere zorg leveren aan haar cliënten.

Claim #2 Goede content bindt

Aansprekende online content is goed voor je imago en bereik. Gelijkgestemden zoeken elkaar op. Ook online. Gebruik social media als een podium waar je jouw visie en expertise kunt delen. Dit kunnen zakelijke blogs zijn, maar ook laagdrempelige ‘how to’ video’s of preventietips, afhankelijk van je doel. Luister naar je lezer en reageer. Zo bouw je met alle medewerkers binnen je organisatie een relevant netwerk op en een trouwe achterban. Dat netwerk is een waardevolle bron. Of het nu gaat om kritische zorggebruikers die helpen om onnodige processtappen te vermijden of om potentiële investeerders voor een crowdfundingactie.

 

                                    “Met social media vorm je je eigen uitgeverij”

 

Uit de praktijk:

Claim #3 Geen betere merkambassadeur dan je eigen medewerkers

Eigen medewerkers ‘aan het bed’ kunnen als geen ander laten zien wat hun werk inhoudt en waar zij voldoening uit halen. Tevreden medewerkers belichten de fijne kanten van het werken in de organisatie en dragen dit ook extern uit. Dit is handig bij de werving van nieuwe medewerkers (Social recruitment), maar ook goed voor het imago van uw bedrijf. Hoe meer medewerkers merkambassadeurs zijn, hoe groter het organisch bereik (Employee advocacy). Stel, 20 ambassadeurs hebben elk een online netwerk van 500 personen en plaatsen ieder één bericht. Hiermee genereer je al een organisch bereik van 10.000 personen. Daarbij zit de kracht in het menselijk contact. Geen gelikte boodschappen van grote bedrijven, maar pure verhalen van de medewerkers zelf. Vanuit alle lagen van de organisatie.

Bij Vitras zorg, welzijn en comfortdiensten hebben we met behulp van een Social media campagne in vier weken tijd 36 aanmeldingen gegenereerd van potentiële kandidaten voor de functies van verzorgende-IG en verzorgende niveau C.

Op naar Social Master!

Niet iedereen kan meteen goede content maken. Sommigen vinden het ook spannend om iets nieuws te proberen. Een vaak gehoorde reactie is: ”maar ik heb toch niets bijzonders te vertellen?” Toch kan bijna iedereen het leren.
Apostle heeft een uniek activerings- en implementatietraject, waarin medewerkers stap voor stap opgeleid worden en toewerken naar hun persoonlijke doel. Dit doel kan zowel zakelijk, als privé zijn. Door middel van persoonlijke begeleiding, korte instructievideo’s en de implementatie van onze Redact software, worden medewerkers op een praktische en interactieve manier wegwijs gemaakt in het gebruik van social media. Ze creëren een eigen identiteit op social media en leren door te doen. Dit alles gebeurt volgens de principes van de Social shift. Een Social media expert ziet erop toe dat de kwaliteit van het traject gewaarborgd blijft en deelt zijn kennis en kunde met de deelnemers. Het doel is om de medewerkers en daarmee ook de organisatie zelfredzaam te maken op het gebied van social media. Immers, het beste compliment is onszelf overbodig maken! Hoe dat bevalt? Kijk in onze video naar de ervaringen van Vivent Thuiszorg.

Geen eigen mensen?

Naast onze eigen ervaren Social Masters plaatsen wij ook Masters-in-opleiding vanuit sociale werkplaatsen. Wij bieden hen een intensief leertraject van 6 maanden, waarna ze in dienst gaan bij de opdrachtgever, waar ze nog eens 18 maanden begeleiding krijgen.

Meer weten?

U wilt aan de slag met social media, maar wilt hierbij ontzorgd worden? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.