GENOEG REDENEN OM AFBEELDINGEN TE GEBRUIKEN OP SOCIAL MEDIA

Je vindt veel beeldmateriaal online. Stockfoto’s en beeld op gratis fotosites bijvoorbeeld. Met een indrukwekkende sterrenhemel op je homepage krijgt je website al snel een wereldse uitstraling. Ideaal om te gebruiken dus! En niet alleen voor je website: om de aandacht van je volgers op social media te krijgen, is een goed beeld essentieel. Een in het oog springende illustratie wekt nieuwsgierigheid en zal eerder uitnodigen om op een link te klikken of een bericht te delen.

Over-visuele wereld
De wereld om ons heen is enorm visueel ingesteld. In de supermarkt, op straat en online. Overal worden er onafgebroken symbolen, afbeeldingen en reclame-uitingen op je netvlies gelanceerd. En wat dacht je van de emoji? We kunnen haast geen appje meer sturen zonder er een indruk van onze gemoedstoestand aan vast te plakken (of een eenhoorn, want eenhoorns zijn cool).
Sla maar een magazine of krant open. Artikelen zijn rijkelijk voorzien van foto’s. In kranten vind je ook illustraties, om de lezer uit te lokken een artikel te lezen. Online geldt dat ook: een bericht op Facebook is vaak voorzien van een afbeelding om er op jouw tijdlijn uit te springen in de wirwar van andere beelden die voorbij komen.

Kijken en liken
Mensen houden er stiekem helemaal niet van om te lezen. We zijn eraan gewend geraakt korte berichten te consumeren. Voor langere teksten doen we vaak al geen moeite meer. Als je tijdens je pauze vluchtig door je newsfeed scrolt, heb je al helemaal geen tijd om zo’n lap tekst tot je te nemen. Want dan brandt ondertussen je tosti aan.
Een beetje plaatjes kijken en liken, en dan toch in de verleiding komen om je reactie te plaatsen of iemand te taggen doe je veel sneller. Want afbeeldingen trekken onze aandacht. Een post met afbeelding krijgt meer interactie en reacties dan een post zonder afbeelding.

Awe-effect
Hoe komt dat? Mooie, aansprekende afbeeldingen bezitten iets dat we het awe effect noemen. Bijvoorbeeld heftige natuurverschijnselen: een timelapse van een tornado of een adembenemende sterrenhemel. Foto’s waaraan je je kan vergapen leveren meer reacties op.
Je kent het wel: die reclames waarin je in slow motion een hamburger ziet bubbelen in het vet terwijl er ui-ringen, tomaatschijfjes en plakjes cheddar uit vermoedelijk de zevende hemel bovenop vallen. Ondertussen voel je de frisse bries van een slablaadje door je haar waaien. Terwijl je heus wel weet dat, in het echte leven, het kartonnen doosje om zo’n hamburger meer smaak heeft dan die hele hamburger zelf. Maar toch: het beeld beneemt je de adem.
Wil jij met een Facebook-post een lekker recept verspreiden onder je volgers? Dan kun je wel beschrijven hoe fantastisch het smaakt, maar als je er een mooie foto bij plaatst, gaan je volgers zich al inbeelden hoe het ruikt en smaakt… en dat levert meer likes op!

Blikvangers
Sluit tekst niet helemaal uit. Tekst en beeld moeten elkaar versterken. Beeld is dus ontzettend belangrijk, maar ook leuk! Ga zelf aan de slag met welk beeld het beste werkt. Vangt een beeld binnen drie seconden jouw blik? Dat is een goed teken. Je hebt op social media echte blikvangers nodig. Denk daaraan voordat je een foto plaatst. Veel plezier ermee!