Dé zorgexpert in ‘s-Hertogenbosch en omgeving, dat is Vivent. Ze bieden met hun expertise de beste zorg. Dat doen ze vanuit het woonzorgcentrum, maar ook aan huis. Sinds 2012 werkt Tanja van Oosten hier. Zij werd hier specifiek aangenomen om social media te implementeren. Ze ging samen met Apostle aan de slag om met behulp van de Social Shift de sociale media van Vivent te verbeteren..

Vertrouwen

Een groep van in eerste instantie tien Vivent-medewerkers – uit alle lagen van de organisatie – ging geregeld berichten over hun werk delen via hun eigen social media-kanalen. Het grootste probleem hierbij was dat het management moest loslaten. ‘Dat was een cruciale stap in ons Social Shift-proces,’ aldus Van Oosten. ‘Ik moest het vertrouwen winnen van het management, zodat het tegen ons – als communicatieafdeling – én tegen die tien medewerkers zou zeggen: ‘Voel je vrij, ga je gang.’ Zonder dat vertrouwen ben je namelijk nergens; dan ga je communiceren met de handrem erop. En als je als communicatieafdeling te veel regisseert, doet dat afbreuk aan de authenticiteit.’ Het management besloot dat vertrouwen te geven: Van Oosten kreeg negen maanden de tijd voor een pilot met tien deelnemers.

Beter imago

En ook het communicatiedoel is dichterbij gekomen. Al valt dat moeilijk te kwantificeren, aldus Van Oosten. ‘De exacte return on investment meet ik niet. Zo denken we ook niet. Aan onze meetgegevens zien we dat ons bereik fors is toegenomen, dat het bezoek aan de website flink is gegroeid en dat bijvoorbeeld onze brochure vaker wordt gedownload. Maar de opbrengst is ook “voelbaar”, ons imago is merkbaar aan het verbeteren. Dat zien we bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt: tegen de trend in hebben we – zonder extra recruitment – nog steeds kandidaten van hoge kwaliteit. Buitenstaanders weten bovendien steeds beter wie we zijn en waar we voor staan.’

Gemene deler

Is de Social Shift nu volbracht? ‘Zeker niet,’ aldus Van Oosten stellig. ‘Zo zijn we begonnen met Instagram. Daar draaien we nu onder meer een campagne met de hashtags #meerdanbillenwassen en #verschilmakers. Dat idee komt voort uit een brainstorm met de deelnemers. Ze hebben genoeg van dat negatieve.’ Van Oosten zag dat dit bij veel van de ambassadeurs speelde. Deze breed gedragen boodschap is daarmee goud waard voor de teamgeest. Daarnaast zet Vivent in op een meer integrale aanpak, waarin social media en de website nog meer in elkaar overlopen. ‘We hebben bijvoorbeeld vijf ziektebeelden benoemd waarover we de buitenwereld informeren. Als we die informatie via social media ontsluiten, gaan mensen ons steeds meer als kennispartner zien. Dat is goed voor ons imago, en uiteindelijk ook voor onze marketing. Die olievlek moet groter en groter worden.’

‘De Social Shift is voor mij dat je je medewerkers op een andere manier naar hun werk laat kijken. Dat ze zien dat het eigenlijk best bijzonder is wat ze doen. En dat ze de dingen delen waar ze trots op zijn, waar ze een glimlach van op hun gezicht krijgen. Dan krijg je authentieke communicatie, recht vanuit het hart. Én medewerkers die groeien: de basis voor elke organisatie.’

Tanja van Oosten

Vivent