In een eerder blog werd de social shift al globaal uitgelicht. In dit blog gaan we kijken naar alle in’s en out’s van de methode die jouw bedrijf helpt bij de verbinding binnen je organisatie, de werving van werknemers en de verbetering van je imago.

Het inzetten van de methode

De social shift methodiek wordt op verschillende manieren ingezet. Daarom wordt de social shift ook wel ‘de spits’ van de organisatie genoemd,waar alles begint. We werken hier met verschillende proposities. De eerste propositie is die van de social recruitment, waarbij kandidaten worden gevonden voor vacatures. Daarnaast kun je met deze propositie je medewerkers enthousiast maken (en ook enthousiast houden) voor hun organisatie. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat deze werknemers willen groeien binnen de organisatie. De tweede propositie is die van de social sales & marketing. We willen bij deze propositie onder de aandacht komen bij nieuwe en bestaande klanten. Dit doen we zowel op een authentieke manier als via campagnes in de juiste doelgroep. De laatste propositie is die van de social binding. Hierbij bindt je doelgroepen aan je organisatie. Dit kunnen zowel medewerkers als klanten zijn.    

Het verloop van het traject

Het social shift traject is te verdelen in verschillende stappen. De eerste stap is de contentstrategie. Hier wordt om te beginnen een planning gemaakt. Ook wordt er gekeken naar wat de doelstellingen worden voor de organisatie, welke thema’s daarbij horen en welke boodschappen weer binnen die thema’s passen. Tenslotte wordt er nog gekeken welke merkambassadeurs en doelgroepen daarbij horen. Vervolgens de tweede stap: het werven van medewerkers om verschillende rollen binnen de methodiek uit te voeren, hier lees je alles over deze rollen. We beginnen met de Social editors: dit zijn de aanjagers binnen de organisatie, die uit alle verschillende afdelingen binnen de organisatie komen. In deze fase wordt ook nog het projectplan gemaakt. Hierin wordt beschreven hoelang het project duurt, hoeveel editors we hebben op elke afdeling en hoe de merkambassadeurs geworven gaan worden. De volgende stap is dan om de social creators te werven. Zij gaan de berichten creëren. Deze social creators krijgen workshops met uitleg over de applicatie, zodat ze zelfstandig berichten in kunnen plannen voor de social publishers. Ook krijgen ze, wanneer nodig, een kennissessie over social media. De vierde stap draait vooral om de social publishers. We geven hun uitleg over de werking van de applicatie en, wanneer ze willen, een kennissessie over social media. De laatste stap is de evaluatie en het rapportagemoment, waarbij het rapportagemoment structureel is. Dit wordt in principe iedere maand ingepland.

Om dit proces in goede banen te leiden kan de appplicatie, ofwel het Social Content Management System, dat eenvoudig organiseren. In dit management systeem werken de verschillende rollen samen om de contentstrategie te borgen en de berichten in te plannen.

Aangezien zij dus vanuit alle verschillende afdelingen binnen de organisatie komen, krijg je zo een goed beeld van wat er speelt binnen de hele organisatie. – Koen (Apostle)

De verbinding

In deze methodiek hebben de editors een belangrijke rol. Met deze editors worden namelijk de meetings ingepland. Hier vertellen zij wat er speelt op hun afdeling. Aangezien zij dus vanuit alle verschillende afdelingen binnen de organisatie komen, krijg je zo een goed beeld van wat er speelt binnen de hele organisatie. Bij onze klanten zien we daardoor ook een duidelijke verbinding tussen afdelingen ontstaan. Deze verbinding zorgt ervoor dat de hoofddoelen van het bedrijf makkelijker gerealiseerd kunnen worden. Want uiteindelijk wil iedereen binnen het bedrijf hetzelfde: het behalen van die doelstellingen. Zowel de bedrijfsdoelstellingen als de omzet- en winstdoelstellingen. En met de social shift borg je dat allemaal.

 

Geschreven door: Koen Jordaans

Een ondernemer in hart en nieren. Zijn levensmotto: een goede deler kan vermenigvuldigen. Founder Apostle en auteur boek ‘Social shift: van social media naar social thinking’. Je mailt ‘m op: koen@apostle.nl

Nog geen genoeg gehad? Alles wat je wilt weten en meer: